Program


Himnusz a végtelenhez
3

Himnusz a végtelenhez

Műsor: Mozart: „Serenata Notturna”, D-dúr szerenád K.239 / Mozart: B-dúr fagottverseny K.191 / Schubert: 8. (h-moll) „Befejezetlen” szimfónia D.759

 több

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2025. május 27. kedd, 19:00

Közreműködik: Vitányi József – fagott / Kodály Filharmonikusok
Vezényel: Bényi Tibor

Wolfgang Amadeus Mozart D-dúr szerenádja, vagy népszerűbb nevén a Serenata notturna a divertimento műfaj igazi gyöngyszeme. A darab 1776 januárjában, Salzburgban keletkezett, de rendeltetését nem ismerjük, lehetséges, hogy újévi ajándéknak szánta a szerző. A három tételt megszólaltató kettéosztott hangszeres együttes a barokk concertók gyakorlatát idézi, de hangulatában a gondtalan játék és kedves humor nyilvánul meg. A partitúrában két hegedű, brácsa és nagybőgő játszik szóló szerepkörben, ezzel áll szemben a timpanival (üstdob) kiegészített vonóskar. A nyitó Induló éppúgy, mint a záró Rondeau az éjszakai muzsikálás külső formáit is hitelesen jeleníti meg, ahol az elvonuló muzsikusok élethű ábrázolása érdekében egy népszerű, egykor közismert bécsi utcai nóta hangjait is felidézi Mozart. A szólisták csoportja a második, Menuetto tétel középrészében jut önálló szerephez.

Mozart B-dúr fagottversenye (K. 191) a repertoár legjelentősebb műve, amely a hangszer lírai kifejező erejét, virtuóz briliáns képességét egyaránt bemutatja. Az 1774-ben befejezett művet valószínűleg Giuseppe Ferlendis rendelte meg, aki a salzburgi udvari zenekar kiemelkedő muzsikusa volt abban az időben. Első tétele lendületes és pezsgő, tele vidám energiával. A nyitótéma könnyed és ritmikus, ami lehetőséget ad a fagottnak, hogy megmutassa mozgékonyságát és lírai képességeit. A szólista és a zenekar szinte társalgási jellegű párbeszédet folytat egymással. A második tétel – kontrasztban az elsővel – mélyen expresszív és lélekbemarkoló. Zenekari kísérete gyengéd és finom, támogatja a szólista érzelmi kifejezését. Az Allegro finálé lendületes örömteli befejezéshez juttatja a művet. Mozart hangszerelése a szólista és a zenekar közötti játékos párbeszédekkel biztosítja, hogy a fagott végig az előtérben maradjon.

Noha Franz Schubert a tragikusan rövid életű komponisták közé tartozik, 8. (h-moll) szimfóniájának befejezetlensége mégsem ezzel a körülménnyel magyarázható. Bár maradtak fenn a mű folytatáshoz készült vázlatai, mégis valószínűbbnek látszik, hogy Schubert az első két tételt zeneileg és hangulatilag is teljesnek érezte, és nem törekedett a tovább-komponálásra. Az 1822-es keltezésű Befejezetlen szimfóniát szokás a zeneirodalom első romantikus szimfóniájának is tekinteni, mivel a klasszikus szonátaforma szigorú keretei között inkább a lírai, személyes impulzusokra helyezi a hangsúlyt. Hangszerelése sem kizárólag a funkcionalitáshoz kötött, hanem különböző hangszín-kombinációik révén a romantika hangzásvilágát előlegezi meg. A szimfónia bemutatására a szerző halála után harminchét évvel, a bécsi Hofburgban került sor. Első, Allegro moderato tételében a mélyvonósok nyitó ütemei után a főtéma a fafúvósoknál szólal meg, majd a rezignáltan melodikus melléktéma a csellókon bontakozik ki. A szonátaforma szabályai szerint zajló építkezés folyamán váratlan drámai mozzanatok is következnek, majd a visszatérést követően az indító basszustéma fejezi be a tételt. A második, Andante con moto tétel derűsebb, mozgalmasabb, mint az előző. Idilli hangulatot, békés nyugalmat áraszt. Kamarazenei jellegét ünnepélyes hangú zenekari kontrasztok tagolják, hogy aztán emelkedett nyugalomban érjen véget a befejezetlenségében is lekerekített és egységes remekmű.

– baljos –

Ajánlatunk


Szeretné az előadás előtti időt egy különleges helyen tölteni exkluzív étel és ital bekészítéssel? Válassza színházjegye mellé a VIP lehetőséget egy különleges este megkoronázásaként. Nincs sorban állás, nincs tömeg, csak exkluzív kiszolgálás, kényelem és finom ízek!

"Mindig valami bajba kerülnek, mindig történik velük valami hihetetlen, kiszámíthatatlan, és mindig elrontják valahogy.”- vélekedik Mona, Alex és Simon párosáról két évvel a Legénybúcsú történései után. Főhőseinknek ezúttal ki sem kell lépniük rendelőjük falai közül, hogy valós és vélt ismerősök, kollégák és rokonok látogatásai tegyék még izgalmasabbá az Alex esküvőjét megelőző pillanatokat.

Az Őrült Nők Ketrece egy olyan hely, ahol mindenki az lehet, aki. Vagy épp az, aki lenni akar. És ha muszáj másnak mutatnod magad, mint aki vagy? Hit, remény, szeretet, munka, család, haza, tegnap, ma, holnap, én, te – és ketten együtt.

Ajánló


Wayne Eagling – Solymosi Tamás / Pjotr Iljics Csajkovszkij A DIÓTÖRŐ Mesebalett két felvonásban

Készüljön egyedülálló élményre a koncertterem várakozással teli légkörében, ahol a vonós hangszerek dallamai vezetik végig Morricone mesterműveinek érzelmein.