Program


Bubnó Tamás: Primissa - a remény oratóriuma / A StEfrem koncertje

Bubnó Tamás: Primissa - a remény oratóriuma / A StEfrem koncertje

A remény oratóriumának címe egyszerre utal egyszerűségre és ősiségre: korai mise, ősi, régi, első szolgálat.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2025. május 22. csütörtök, 19:00

 Manapság a primitív szónak a köznyelvben pejoratív jelentése van. A PRIMISSA címben ez a szó hangsúlyos alkotórész, a pejoratív jelentéstartalom nélkül. A missa szó is átvitten értelmezhető: nem található meg a műben sem a nyugati, sem a keleti kereszténység csodálatosan gazdag, szofisztikált, klasszikus liturgikus kívánalmi kódexe, zeneileg és textusában is az ősi keresztény hitet, az egyszerű igazságok kimondását célozza meg. A szerző szándéka szerint ez egy közösségi oratórium, amely templomban és más helyszínen is előadható, de liturgikus körülmények között, misében, istentiszteletben nem.

Zenei nyelvezete a mai szakrális világzene spirituális vonalába illeszkedik: sokféle különböző nép és korszak hagyományai között kalandoznak a dallamok, a szövegek pedig egyrészt a latin misekódex állandó részeiből, másrészt bizánci rítusú imákból, zsoltárokból, harmadrészt pedig (az ún. „Jánosok evangéliuma” tételek) magyar költők mondataiból állnak. A mű vállaltan populáris zenei nyelvezete és szakrális mondanivalója a világ azon korszakait idézi meg, amelyben a ma divatos klasszikus, avagy könnyű műfaji besorolás értelmezhetetlen kategória.

A kompozíció utal a görög-bizánci szakrális zenei hagyománynak a görög népzenei áthallásaira, a magyar népzenei világ „zsoltározós” dallamaira, a középkor nyugati populáris egyházzenéjére, illetve a magyar görögkatolikus hagyomány népzenei örökítésű liturgikus dallamaira. Hangszerelésében mindenekelőtt a legősibb, legegyszerűbb zenei kifejezésmódot, az éneklést használja, amelyet a StEFREM tagjai szólaltatnak meg, és ennek segítségével szólítják meg, vonják be a mindenkori közönséget. Második zenei összetevőként szintén ősi – és mai zenei kultúrában alapnak számító hangszer: az ütőhangszer-család használatos a műben.  E két fő összetevő egészül ki a szentefrémesek által jó színvonalon megszólaltatható instrumentumokkal: furulya, gitár, harmonika és trombita, valamint az elektronika alkalmazásával.

A PRIMISSA végső soron egy egyórás közösségi oratórium, mely mondanivalójában és zenei nyelvezetében is lehetővé teszi, sőt, végig igényli a közönség tevékeny részvételét. A szerző és az előadók szándéka szerint így bontakozik ki a mű „quasi liturgia” jellege, amely a görög szó eredeti, első jelentését valósítja meg: „a közösség érdekében végzett szolgálat.” 

Ajánlatunk


Táncdalfesztiválok dalai elnevezésű este egy olyan korszakba repíti vissza a nézőket, amikor egy ország ült a képernyők előtt, hogy végig izgulja a televízió stúdióból közvetített zenés műsort. Ebben az időszakban több karizmatikus fiatal énekes tűnt fel és tört be egy szempillantás alatt az akkori könnyűzenei életbe. A következő évtizedekben többek között olyan előadók váltak ismertté a műsornak köszönhetően, mint Szécsi Pál, Kovács Kati, Zalatnay Sarolta, Koós János, Toldy Mária, Zorán, Mary Zsuzsa, Dobos Attila.

A látványos koncertshow a Queen legikonikusabb dalait mutatja be szimfonikus köntösben.

Ajánló


A legendás ABBA legnagyobb slágerei Európa egyik legjobb revival zenekarának előadásában! A műsor az 1974-es Eurovíziós győzelem 50. évfordulója előtt…

Illényi Katica - Nyár, tangó, szerelem – egy varázslatos zenei utazás az ArtEger Feszten!

A rendezvény a Nagyerdő szívében várja a bor és a jazz rajongóit, ahol három színpad koncertjei közül és mintegy 60-70…